مهر برجام

فرصت های تازه ای که پس از توافق هسته ای با شش کشور بزرگ دنیا پیش روی ما گشوده خواهد شد.

مهر برجام

فرصت های تازه ای که پس از توافق هسته ای با شش کشور بزرگ دنیا پیش روی ما گشوده خواهد شد.

آخرین نظرات

نیروگاه هسته‌ای (Nuclear Power Station) یک نیروگاه الکتریکی است که از انرژی تولیدی شکست هسته اتم اورانیوم یا پلوتونیوم استفاده می‌کند. چون شکست سوخت هسته‌ای اساساً گرما تولید می‌کند، از گرمای تولید شده رآکتورهای هسته‌ای برای تولید بخار استفاده می‌شود، از بخار تولید شده برای به حرکت در آوردن توربین‌ها و ژنراتورها و درنهایت برای تولید برق استفاده می‌شود. 

بر اساس تحقیقات نگارنده ظرفیت تولید برق واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، هزار مگا وات است. یعنی اگر این نیروگاه یک روز کار کند، می تواند ۲۴ هزار مگاوات برق تحویل شبکه دهد. در حال حاضر این نیروگاه هماهنگ با مدیریت شبکه برق کشور، برق تولید می کند. از زمان راه اندازی تا آخر آذر امسال ، این نیروگاه بیش از ۱۰ تراوات ساعت (معادل ۱۰ هزار میلیون کیلووات ساعت) برق تولید و به شبکه برق سراسری تحویل داده است.

نیروگاه اتمی بوشهر می تواند سالانه حدود ۷ تراوات ساعت برق تولید کند. اگر برق تولیدی کشور را ۲۵۰ تراوات ساعت در نظر بگیریم، این نیروگاه می تواند حدود 2.5درصد انرژی برق کشور را تولید کند.

با تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، می توان تا حدود زیادی در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی کرد. میزان صرفه جویی تاکنون حدود 2.8میلیارد لیتر سوخت فسیلی مایع بوده است و این معادل ۱۸ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود.

آمارهای استفاده از برق هسته ای در دنیا

به گفته فتوره‌چیان، در حال حاضر حدود ۴۳۸ نیروگاه برق هسته ای در 30 کشور دنیا فعالیت می کند که حدود ۳۷۵ گیگاوات یا ۳۷۵ هزار مگاوات ظرفیت دارند.

ایران هم سی امین کشوری است که به این حوزه ورود کرده است. در میان این کشورها، آمریکا با بیش از ۱۰۰ واحد بیشترین تعداد راکتور هسته ای را دارد. به لحاظ تأمین برق هسته ای، فرانسه با ۵۸ راکتور حدود ۷۳ درصد از برق خود را از انرژی هسته ای تأ مین می کند. در حال حاضر حدود ۶۹ راکتور هسته ای با ظرفیت حدود ۷۱ هزار مگاوات در حال ساخت است و این راکتورها عمدتاً در کشورهای چین، هند و روسیه ساخته می شود.

ترکیه و امارات از جمله کشورهایی هستند که به تازگی در این حوزه ورود پیدا کرده اند. همچنین نیروگاه های هسته ای در بلاروس، چک، مجارستان، ویتنام و بنگلادش نیز در حال ساخت و یا در حال انجام مقدمات اجرایی هستند. آمریکا پس از گذشت ۳۰ سال از ساخت آخرین نیروگاه هسته ای خود، ساخت واحدهای جدید را از سال گذشته شروع کرد.

بر اساس مطالعات انجمن صنعت هسته ای ژاپن، ساخت حدود ۱۰۰ راکتور هسته ای دیگر نیز در جهان در حال برنامه ریزی است. آمار ساخت نیروگاه های هسته ای بالاترین آمار در طول ۳ دهه اخیر است. این آمارها نشان می دهد بسیاری از کشورها متوجه این موضوع شده اند که انرژی هسته ای یک گزینه مطمئن اقتصادی و غیرآلاینده برای تأمین برق است.

اتحادیه اروپا هم در مطالعات خود بر فناوری هسته ای به عنوان یکی از راه های تأمین انرژی مطمئن تأکید کرده است. سرعت ساخت راکتور هسته ای در چین غیرقابل باور است.

این کشور در حال حاضر حدود 25 نیروگاه در حال بهره برداری دارد که در مقایسه با ۲۰ سال گذشته رشد بسیار شدیدی را نشان می دهد. اکنون نیز برنامه ریزی کرده است تا تعداد راکتورهای خود را تا سال 2022 به ۵۰ عدد برساند.

در حال حاضر ۵۰ درصد نیروگاه های هسته ای در آسیا در حال ساخت است و با سرمایه گذاری هایی که در آینده انجام می گیرد، کشورهای آسیایی به ویژه آسیای جنوب شرقی تلاش می کنند صاحب نیروگاه هسته ای شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان بهترین فرصت ایران پس از برداشتن تحریم ها حرکت به سمت تولید برق از انرژی هسته ای دانست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی